Скандал! Рекламират туризма в Добруджа с Боянската църква, Мадарския конник и Несебър
С кадри от Казанлъшката гробница, Боянската църква, Мадарския конник и Несебър рекламират туристическата дестинация Добруджа в европроекта на община Добрич "Пъстрото лице на Добруджа". Груби правописни грешки, безсмислен логотип, туристически маршрути копи-пейст, в които съдържанието не отговаря на темата и недовършен сайт, откри Бележник в проекта, финансиран от ЕС с близо половин милион лева и посочен като успешен на сайта на МРРБ.
Според анонса, проектът "Пъстрото лице на Добруджа" е създаден по ОП "Регионално развитие" 2007-2013 г. и струва 486 245,16 лева. Той има за цел да представи Добруджа като туристическа дестинация чрез разработването на туристически маршрути, които да бъдат включени в общ рекламен продукт. Бенефициент е община Добрич, а партньори – общините Добричка, Балчик и Каварна. Проектът е приключил миналата година, а разработеният регионален туристически продукт участва в международните туристически борси в Лондон, Берлин, Букурещ и София. Виж тук!
Трябва да отбележим, че идеята е похвална, защото според всеобщото мнение на турооператорите, Добруджа е най-непознатата туристическа дестинация в България. За голяма част от туристите Добрички регион се изчерпва с крепостта Калиакра и Двореца край Балчик. Скалните пещери в ждрелото на Суха река, защитената област Чаиря или карстовата пещера в местността Кралимаркова стъпка, например, са доволно неизвестни сред масовите любители на природни красоти. Затова създаването на сайт с туристически алманах, дипляни, карти и клипове, си е направо наложително.
Какво обаче става, когато отворим сайта на "Пъстрото лице на Добруджа". "Почуствайте нашата Добруджа", пише на челната страница, която е създадена преди една година. Над "чуството" без В стои слайд от големи снимки с ниска резолюция, а под него е поставен нищо неказващ графичен знак, който трябва да бъде емблема на продукта. Уникалното графично изображение, с което туристите би трябвало да свързват Добруджа, е съставено от глупави ивички с топка. Предполага се, че ивичките означават море, а топката – слънце. Ключовите думички пък са мешавица от кирилица и латиница и са неразбираеми за търсачките. Но най-фрапиращото е, че при описанието meta content пише: Fill this in with your information name. Което в превод означава: "Запълнете това място с ваша информация". Казано по друг начин – сайтът е недовършен и стои недовършен година след официалното му стартиране. Вероятно по тази причина навигацията на страницата е странна и не е ясно къде ходим.
Рекламният клип за Добруджа, който е награден, представлява монтирани без никаква връзка кадри. Започва с местността Болата, преминава в слънчогледови сортове, които стоят като шапка на агропредаване, после идват скали край Топола, после пак царевица, след нея слънчогледи, а след тях пълен мрак. После бавно, на призрачна светлина идват кадри от Двореца край Балчик и залези, които се нанизват в часовниковата кула на Стария Добрич и приличните на скеле механизми вътре. От тях изведнъж падаме на шезлонг и някакъв изхвърлен от морето клон. След него ни показват сватбен кадър, а дикторски глас съобщава, че в Добруджа има сърцати хора. Камерата прави бръснещ полет над плажове, скали, крепости и голф игрища, Накрая дикторът патетично изрича: "Запознайте се с древното минало и модерното днес на гостоприемна Добруджа!" А камерата ни показва стенопис от Боянската църква, кадър от Стария Несебър, от Казанлъшката гробница и Мадарския конник. Уточняваме, че клипът беше награден на Х-ия Международен фестивал на туристическия филм "На източния бряг на Европа".
Разследване на Бележник установи, че сайтът на "Пъстрото лице на Добруджа", видеото и всички информационни и рекламни материали към тях струват 265135 лева без ДДС. Поръчката е изпълнена от Консорциум "Инициативи" ДЗЗД със седалище София. Управител е известната бизнесдама Иванина Савова Сярова – Фатух. Нейният консорциум обаче не се е занимавал с изработката на туристическите маршрути. Те са дело на служители от община Добрич и на културните институти в града.
Първото което откриваме, когато решим да разгледаме 15-те туристически маршрута, е че под всеки от тях пише комичното: "Сезонност: Почти целогодишно с изключение на периодите със сняг и силен вятър." После установяваме, че маршрутите са копи-пейст един от друг. Например, маршрут номер 3 и номер 5 са едни същи с много малки разлики. Всъщност съдържанието е почти еднакво навсякъде, но по-големият проблем е, че съдържанието не отговаря на темата. Рекламира се гостоприемство, но липсват къщи за гости. Рекламира се кухня, а тя липсва в маршрута. А кулинарен тур означава, че туристът трябва да опита от уникални ястия. В нашия случай единственото, което навява за кухня, е посещението в комплекс в "Старият Добрич", където може и да се похапне.
Не е ясно и къде ще ходят туристите, защото няма ключова дума, която да ги насочи. Светилището на траките или долината на розите, например, са недвусмислени изрази в туристически маршрути. Но не и в "Пъстрото лице на Добруджа". Там изобилства от метафори, които са забранени в туристическите описания. Как да разберат чужденците, че в маршрута: "Добруджа дом за всяка вяра", ги канят да посетят църкви и джамии? А в ждрелото Суха река и каньоните всъщност се разглеждат пещерни манастири и обители и това е религиозен или културен маршрут, а не и природен. Отделно че като се правят такива маршрути, те не просто се съчиняват, а се прохождат от туроператор, изчисляват се километрите и се прави тайминг.
Най-скандалната грешка обаче е, че проектът се казва "Пъстрото лице на Добруджа", но не обхваща цяла Добруджа, а само четири общини от едната от двете български области, които представляват Южна Добруджа. А в съзнанието на чужденеца Добруджа се разглежда като едно цяло, заедно с румънската част, с делтата на Дунав, където е най-големият природен резерват в Европа. И заедно с Крайдунавска Добруджа, разбира се. Ивестно е, че когато се прави туристическа дестинация Македония, то турът задължително трябва да включва Вардарска, Пиринска и Егейска Македония.
А в творението на община Добрич, за да е пълен абсурдът, към историческото и географско понятие Добруджа е прибавено и определението "пъстър". И на английски проектът е преведен като The colorful face of Dobrudzha. ( Б.а. Колоритното лице на Добруджа ) Въобще – нещо пъстричко!
Според анонса, проектът "Пъстрото лице на Добруджа" е създаден по ОП "Регионално развитие" 2007-2013 г. и струва 486 245,16 лева. Той има за цел да представи Добруджа като туристическа дестинация чрез разработването на туристически маршрути, които да бъдат включени в общ рекламен продукт. Бенефициент е община Добрич, а партньори – общините Добричка, Балчик и Каварна. Проектът е приключил миналата година, а разработеният регионален туристически продукт участва в международните туристически борси в Лондон, Берлин, Букурещ и София. Виж тук!
Трябва да отбележим, че идеята е похвална, защото според всеобщото мнение на турооператорите, Добруджа е най-непознатата туристическа дестинация в България. За голяма част от туристите Добрички регион се изчерпва с крепостта Калиакра и Двореца край Балчик. Скалните пещери в ждрелото на Суха река, защитената област Чаиря или карстовата пещера в местността Кралимаркова стъпка, например, са доволно неизвестни сред масовите любители на природни красоти. Затова създаването на сайт с туристически алманах, дипляни, карти и клипове, си е направо наложително.
Какво обаче става, когато отворим сайта на "Пъстрото лице на Добруджа". "Почуствайте нашата Добруджа", пише на челната страница, която е създадена преди една година. Над "чуството" без В стои слайд от големи снимки с ниска резолюция, а под него е поставен нищо неказващ графичен знак, който трябва да бъде емблема на продукта. Уникалното графично изображение, с което туристите би трябвало да свързват Добруджа, е съставено от глупави ивички с топка. Предполага се, че ивичките означават море, а топката – слънце. Ключовите думички пък са мешавица от кирилица и латиница и са неразбираеми за търсачките. Но най-фрапиращото е, че при описанието meta content пише: Fill this in with your information name. Което в превод означава: "Запълнете това място с ваша информация". Казано по друг начин – сайтът е недовършен и стои недовършен година след официалното му стартиране. Вероятно по тази причина навигацията на страницата е странна и не е ясно къде ходим.
Рекламният клип за Добруджа, който е награден, представлява монтирани без никаква връзка кадри. Започва с местността Болата, преминава в слънчогледови сортове, които стоят като шапка на агропредаване, после идват скали край Топола, после пак царевица, след нея слънчогледи, а след тях пълен мрак. После бавно, на призрачна светлина идват кадри от Двореца край Балчик и залези, които се нанизват в часовниковата кула на Стария Добрич и приличните на скеле механизми вътре. От тях изведнъж падаме на шезлонг и някакъв изхвърлен от морето клон. След него ни показват сватбен кадър, а дикторски глас съобщава, че в Добруджа има сърцати хора. Камерата прави бръснещ полет над плажове, скали, крепости и голф игрища, Накрая дикторът патетично изрича: "Запознайте се с древното минало и модерното днес на гостоприемна Добруджа!" А камерата ни показва стенопис от Боянската църква, кадър от Стария Несебър, от Казанлъшката гробница и Мадарския конник. Уточняваме, че клипът беше награден на Х-ия Международен фестивал на туристическия филм "На източния бряг на Европа".
Разследване на Бележник установи, че сайтът на "Пъстрото лице на Добруджа", видеото и всички информационни и рекламни материали към тях струват 265135 лева без ДДС. Поръчката е изпълнена от Консорциум "Инициативи" ДЗЗД със седалище София. Управител е известната бизнесдама Иванина Савова Сярова – Фатух. Нейният консорциум обаче не се е занимавал с изработката на туристическите маршрути. Те са дело на служители от община Добрич и на културните институти в града.
Първото което откриваме, когато решим да разгледаме 15-те туристически маршрута, е че под всеки от тях пише комичното: "Сезонност: Почти целогодишно с изключение на периодите със сняг и силен вятър." После установяваме, че маршрутите са копи-пейст един от друг. Например, маршрут номер 3 и номер 5 са едни същи с много малки разлики. Всъщност съдържанието е почти еднакво навсякъде, но по-големият проблем е, че съдържанието не отговаря на темата. Рекламира се гостоприемство, но липсват къщи за гости. Рекламира се кухня, а тя липсва в маршрута. А кулинарен тур означава, че туристът трябва да опита от уникални ястия. В нашия случай единственото, което навява за кухня, е посещението в комплекс в "Старият Добрич", където може и да се похапне.
Не е ясно и къде ще ходят туристите, защото няма ключова дума, която да ги насочи. Светилището на траките или долината на розите, например, са недвусмислени изрази в туристически маршрути. Но не и в "Пъстрото лице на Добруджа". Там изобилства от метафори, които са забранени в туристическите описания. Как да разберат чужденците, че в маршрута: "Добруджа дом за всяка вяра", ги канят да посетят църкви и джамии? А в ждрелото Суха река и каньоните всъщност се разглеждат пещерни манастири и обители и това е религиозен или културен маршрут, а не и природен. Отделно че като се правят такива маршрути, те не просто се съчиняват, а се прохождат от туроператор, изчисляват се километрите и се прави тайминг.
Най-скандалната грешка обаче е, че проектът се казва "Пъстрото лице на Добруджа", но не обхваща цяла Добруджа, а само четири общини от едната от двете български области, които представляват Южна Добруджа. А в съзнанието на чужденеца Добруджа се разглежда като едно цяло, заедно с румънската част, с делтата на Дунав, където е най-големият природен резерват в Европа. И заедно с Крайдунавска Добруджа, разбира се. Ивестно е, че когато се прави туристическа дестинация Македония, то турът задължително трябва да включва Вардарска, Пиринска и Егейска Македония.
А в творението на община Добрич, за да е пълен абсурдът, към историческото и географско понятие Добруджа е прибавено и определението "пъстър". И на английски проектът е преведен като The colorful face of Dobrudzha. ( Б.а. Колоритното лице на Добруджа ) Въобще – нещо пъстричко!
Коментари
тива исках да цитирам...
Хм, достигнах до по-интересни данни:
"Международна туристическа академия ИТАКА - Албена" ЕООД и
Европейски институт по културен туризъм
са на един добрички адрес.
Дали не им е тесничко?
Впечатление прави и това, че съответните фирми или организации работят по достичко пороекти. Случайно ли?
Или това е бизнес?
ili sofiiska voda
И Вие Вашите! Но...да вземем да се съсредоточим по темата, а?
umispublic.government.bg/srchProjectInfo.aspx?id=69088