Озеленител отговарял за градежа на опасната велоалея в Добрич
Припомняме, че централната градска част на Добрич беше реконструирана срещу 5 000 167 лева по ОПРР. И макар че в договора имаше срок за изпълнение в периода юли 2010 г. – юли 2012 г., центърът на Добрич, заедно с велоалеята, беше официално открит още през септември 2011 г., в навечерието на местните избори. В еуфорията от обновеното тогава пространство гражданите така и не разбраха, че плочките с различен десен по средата на "стъргалото" представляват велоалея. И че вместо да изгради велотрасета покрай пътните артерии, градската управа е решила да отнеме пешеходната зона на добричлии и да я превърне във велотрасе, което не свързва нищо – мястото за колоездене започва от плочка на площада и стига до подлез. През 2012-та върху настилката с друг цвят се появиха обозначения за велосипеди и започна масово колоездене сред разхождащите се добричлии. Оттогава велосипедите се движат навсякъде по "жълтите плочки" – в и около очертанията, а гражданите също се разхождат навсякъде в "тяхната" си пешеходна зона. През май 2015-та велосипедист блъсна възрастна жена и я прати в болница. Инцидентът не беше официално огласен и не е ясно дали е единственият.
"Велоалеите не бива да създават конфликт между пешеходци и велосипедисти. Ако планираш велотрасе, по него трябва да може да се кара колело, а не да се бута", казва холандският експерт по велосипедна инфраструктура Рене Бостен, който е привлечен като консултант по градско планиране от община София.
Как се проектират пътища и как се строят велотрасета е посочено в наредба на министъра на МРРБ. Велотрасетата се правят успоредно на платното за движение и могат да се изградят от двете му страни. Трябва обаче да бъдат отделени с бордюр. Ако се проектират до пешеходна пътека, също трябва да бъдат отделени с банкет или с тревна площ. Има норматив за ширина и изискване за отстояние от тротоара. В наредбата не е описана възможност велоалеята да е по средата на пешеходната зона и без банкет. Липсва, разбира се, и възможността да се прави трасе, което не свързва нищо.
Законът изисква да се създаде проект, който да бъде обществено обсъден, а после да се обяви обществена поръчка. И така са постъпили доста градове в България с планове за велотрасета – Пловдив, Плевен, Варна, Бургас, София... Но не и община Добрич. За централната велоалея в града, не само че няма отделна обществена поръчка, но дори и в обявената обществена поръчка за реконструкция на центъра не фигурира дейност изграждане на велоалея.
Кой е създал велоалеята, попита Бележник община Добрич. Оттам ни насочиха към главния експерт по озеленяване Ганка Пенева, която навремето отговаряла за това. "Не ви знам госпожица ли сте, или госпожа, но не сте много в час", тросна се общинската служителка. "Велоялеята е елемент от общото решение и няма нужда да бъде упоменавана отделно. Не може да включваме всеки елемент в проекта", поучително каза Пенева. После изнервено обясни, че автор е ландшафтният архитект Димо Петров. И че велоалеята била включена в паркоустройствения план на града. А проектът бил изпълнен от фирмата, спечелила поръчката.
Справка в документацията показа, че спечелилата фирма е "Добрич – градска среда" ООД, която е регистрирана на софийски адрес. Дружеството е сключило договор с общината за 4 025 547,03 лева, срещу задължението да извърши строително-монтажни дейности и реконструкция на центъра. В обществената поръчка никъде не пише за велотрасе. Пак по документи ландшафтният архитект Димо Петров е извършил "услуги по изработване на работни чертежи и детайли", за които е взел 9 000 лева.
Че местната власт е искала да гради точно велотрасе, а не някаква специфична зона за велосипеди, загатва единствено една покана за пресконференция, публикувана на сайта на кметството през ноември 2010. Една от посочените цели там е да се обясни на медиите за "маркиране на велотрасе за подобряване на екологичните условия и облекчаване на трафика в централната градска част. Велотрасето... ще осъществи и липсващата връзка с други велоалеи..."
На сайта обаче няма сведения за обществено обсъждане и за наредба на кметството, която да регламентира изграждането на велоалеята. Написахме писмо с въпроси и го изпратихме до пресцентъра на кметството. От отговора, който получихме, не се разбра дали има общинска наредба. (Виж въпросите и отговорите по-долу!) За обсъждането пък ни обясниха, че през 2005 г. (?) общината организирала обсъждане на сайта си, публикувала там улиците, включени в схемата за велодвижението, а гражданите отговорили на въпросника. Всички велоалеи до момента били изградени на базата на проекти, одобрени от Експертния съвет към община Добрич и отговаряли на необходимите изисквания.
Доколко експертите на общината са спазили закона, когато са одобрили велотрасе фантом, е казус, по който трябва да се произнесат компетентните органи. Но, била ли е в час местната управа, когато е създала опасна за здравето и живота на гражданите "велоалея", е въпрос, на който жителите на Добрич могат да си отговорят сами.
Въпросите на Бележник:
1. Въз основа на каква общинска наредба е изградена велоалеята в центъра на град Добрич?
2. Кой осъществи контрол по спазването на нормативите за велоалеи, залегнали в Закона за пътищата?
3. Кога се състоя общественото обсъждане за велоалеята в центъра?
4. Въз основа на каква общинска наредба са изградени велоалеите в градския парк на Добрич?
Отговорът на община Добрич:
"Община Добрич има приета схема за велодвижение към интегрирания план за градско възстановяване и развитие и транспортната схема на град Добрич. Схемата ще бъде включена и в актуализирания общ устройствен план на град Добрич. През 2005 година Община Добрич със стартиране на проекта за реконструкция на пешеходната зона организира обществено обсъждане като улиците, включени в схемата за велодвижението бяха публикувани на сайта на Община Добрич с въпросник, на който гражданите отговориха. Всички велоалеи до момента са изградени на базата на проекти, одобрени от Експертния съвет към Община Добрич и отговарят на необходимите изисквания. Община Добрич разполага с проекти за реконструкция на улици и булеварди, включени в интегрирания план, елементи от които са велоалеи, включени в схемата за велодвижение. Тези проекти са разработени от лицензирани пътни специалисти и са съобразени с действащата нормативна уредба."
Как в Холандия е решен проблемът с трафика, можете да прочетете тук!
Коментари
И по центура на малките градове няма маркировка за велоалея
В големите има но е маркирана с боя в единия краи на пътя и е широко около 1,20м