МВР: Не е обществена информация дали кметът на Добрич шофира нетрезвен
Множество сигнали за неприемливо поведение на кмета на Добрич Йордан Йорданов на публични места получи Бележник. Въпреки че съобщенията не бяха анонимни и имаха ясен адресант, преценихме, че представляват неофициална информация и решихме да проверим нейната достоверност като потърсим официално потвърждение, или отрицание, от съответните институции. Понеже кметът е публична личност, към поведението на която е регистриран нарастващ обществен интерес, изпратихме запитване по Закона за достъп до обществена информация до дирекциите на МВР в Добрич и във Варна и до централата на МВР в София. Въпросите бяха написани, след като се запознахме със становището на Върховния административен съд от 2013 г., според което: "поради проявяван значителен обществен интерес, водещ и до необходимост от задоволяването му, личният живот на публичните личности не е защитен в степента, в която е защитен този на обикновения член на обществото". В искането по ЗДОИ обяснихме, че целим и опровергаване на разпространена потенциално недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси.
Оказа се обаче, че в МВР третират публичните личности както всеки един обикновен член от обществото. 14 дни след нашето питане получихме отказ да ни бъде дадена информация, защото това, което сме поискали, не засягало дейността на МВР, а данни за конкретен автомобил и лицето, което го управлявало. Въпросите ни изисквали информация за трети лица, а това противоречало на закона за защита на личните данни.
Тъй като смятаме, че отговорът на МВР породи принципен казус, а кореспонденцията между Бележник и МВР е официална и по всички нормативи в Република България представлява обществена информация, ние публикуваме преписката.
Запитването, което изпратихме до министъра на МВР и до директора на Главна дирекция "Национална полиция":
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН УЗУНОВ, ГОСПОДИН ТЕРЗИЙСКИ,
Във връзка със зачестили информации и множество свидетелства сред добричката общественост, че кметът на Община Добрич господин Йордан Тошков Йорданов (роден на 15.01.1987 г. в гр. Добрич според публикувана от самия него информация) редовно управлява МПС в нетрезво състояние, бих искала да разбера дали служители на Министерството на вътрешните работи са установявали и санкционирали такива действия от страна на кмета. На основание Закона за достъп до обществена информация желая да получа достъп до следната информация:
1. В периода от 05. 11. 2015 година до момента и на територията на цялата страна, било ли е установено, че г-н Йордан Тошков Йорданов е управлявал МПС в нетрезво състояние?
2. Колко пъти е било установявано?
3. Какви санкции са му били наложени?
Държа да подчертая, че става дума за публична фигура, която като орган на изпълнителната власт в местното самоуправление, е на собствено основание задължен субект по ЗДОИ и изпълнява правомощията си по всяко време на мандата си. Сферата на защита на личните данни на публичните фигури е силно ограничена според Конституцията на Република България и ЕКПЧ. С достъпа до търсената обществена информация се цели да се разкрият данни за корупция, злоупотреба с власт, и/или други незаконосъобразни, или нецелесъобразни действия, или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации. Също така се цели опровергаване на разпространена потенциално недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси. Предоставянето на исканата информация ще доведе до повишаване на прозрачността и отчетността, както на МВР, така и на кмета на Община Добрич.
С уважение: Юлияна Велчева, редактор на сайта Бележник".
Отговорът на МВР:
"Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Производството за предоставяне на достъп на обществена информация по ЗДОИ е специално и обслужва само постигането на нормативно определените в този закон цели. Характерът и видът на търсената информация определят дали е отправено искане за предоставяне на искане на достъп до обществена информация по предвидения за това ред в ЗДОИ. По аргумент от чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ понятието "обществена информация" следва да бъде възпремано като сведение, засягащо някого или нещо, свързано с обществения живот в страната и отнасящо по дейността на задължените по чл. 3 от ЗДОИ субекти.
В случая заявлението ви не съдържа описание на факти и сведения, свързани с дейността на МВР, към която вие предявявате интерес и искате да научите, а предполага в отговор предоставяне на информация за конкретен автомобил и лицето, което го е управлявало, в посочения от Вас в заявлението Ви период. тази информация не представлява информация за дейността на компетентните органи на МВР или статистическа такава. Тя предполага в отговор предоставянето на лични данни на трети лица. Съгласно чл. 21 ал. 5 от ЗДОИ този закон не се прилага за достъпа до лични данни.
Поради това че заявлението не описва търсената обществена информация в смисъла на сведение или знание за дейността на МВР и не може да бъде възприето като такова за достъп до обществена информация по чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, то не поражда задължение за съответния субект по чл. 3 от ЗДОИ да се произнесе по него с решение по реда на чл. 34, ал. 1 от ЗДОИ. "
Бележник уточнява, че според чл. 4, ал. 5 от Закона за защита на личните данни "обработването на лични данни е позволено, когато е необходимо за изпълнението на задача, която се осъществява в обществен интерес." По тази причина отказът на МВР е съдебно атакуем и може да бъде обжалван в двумесечен срок пред Софийски градски съд.
Ако междувременно кметът на Добрич Йордан Йорданов заяви позиция по поставените въпроси, ние сме готови да публикуваме надлежно неговото мнение.
Оказа се обаче, че в МВР третират публичните личности както всеки един обикновен член от обществото. 14 дни след нашето питане получихме отказ да ни бъде дадена информация, защото това, което сме поискали, не засягало дейността на МВР, а данни за конкретен автомобил и лицето, което го управлявало. Въпросите ни изисквали информация за трети лица, а това противоречало на закона за защита на личните данни.
Тъй като смятаме, че отговорът на МВР породи принципен казус, а кореспонденцията между Бележник и МВР е официална и по всички нормативи в Република България представлява обществена информация, ние публикуваме преписката.
Запитването, което изпратихме до министъра на МВР и до директора на Главна дирекция "Национална полиция":
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН УЗУНОВ, ГОСПОДИН ТЕРЗИЙСКИ,
Във връзка със зачестили информации и множество свидетелства сред добричката общественост, че кметът на Община Добрич господин Йордан Тошков Йорданов (роден на 15.01.1987 г. в гр. Добрич според публикувана от самия него информация) редовно управлява МПС в нетрезво състояние, бих искала да разбера дали служители на Министерството на вътрешните работи са установявали и санкционирали такива действия от страна на кмета. На основание Закона за достъп до обществена информация желая да получа достъп до следната информация:
1. В периода от 05. 11. 2015 година до момента и на територията на цялата страна, било ли е установено, че г-н Йордан Тошков Йорданов е управлявал МПС в нетрезво състояние?
2. Колко пъти е било установявано?
3. Какви санкции са му били наложени?
Държа да подчертая, че става дума за публична фигура, която като орган на изпълнителната власт в местното самоуправление, е на собствено основание задължен субект по ЗДОИ и изпълнява правомощията си по всяко време на мандата си. Сферата на защита на личните данни на публичните фигури е силно ограничена според Конституцията на Република България и ЕКПЧ. С достъпа до търсената обществена информация се цели да се разкрият данни за корупция, злоупотреба с власт, и/или други незаконосъобразни, или нецелесъобразни действия, или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации. Също така се цели опровергаване на разпространена потенциално недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси. Предоставянето на исканата информация ще доведе до повишаване на прозрачността и отчетността, както на МВР, така и на кмета на Община Добрич.
С уважение: Юлияна Велчева, редактор на сайта Бележник".
Отговорът на МВР:
"Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Производството за предоставяне на достъп на обществена информация по ЗДОИ е специално и обслужва само постигането на нормативно определените в този закон цели. Характерът и видът на търсената информация определят дали е отправено искане за предоставяне на искане на достъп до обществена информация по предвидения за това ред в ЗДОИ. По аргумент от чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ понятието "обществена информация" следва да бъде възпремано като сведение, засягащо някого или нещо, свързано с обществения живот в страната и отнасящо по дейността на задължените по чл. 3 от ЗДОИ субекти.
В случая заявлението ви не съдържа описание на факти и сведения, свързани с дейността на МВР, към която вие предявявате интерес и искате да научите, а предполага в отговор предоставяне на информация за конкретен автомобил и лицето, което го е управлявало, в посочения от Вас в заявлението Ви период. тази информация не представлява информация за дейността на компетентните органи на МВР или статистическа такава. Тя предполага в отговор предоставянето на лични данни на трети лица. Съгласно чл. 21 ал. 5 от ЗДОИ този закон не се прилага за достъпа до лични данни.
Поради това че заявлението не описва търсената обществена информация в смисъла на сведение или знание за дейността на МВР и не може да бъде възприето като такова за достъп до обществена информация по чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, то не поражда задължение за съответния субект по чл. 3 от ЗДОИ да се произнесе по него с решение по реда на чл. 34, ал. 1 от ЗДОИ. "
Бележник уточнява, че според чл. 4, ал. 5 от Закона за защита на личните данни "обработването на лични данни е позволено, когато е необходимо за изпълнението на задача, която се осъществява в обществен интерес." По тази причина отказът на МВР е съдебно атакуем и може да бъде обжалван в двумесечен срок пред Софийски градски съд.
Ако междувременно кметът на Добрич Йордан Йорданов заяви позиция по поставените въпроси, ние сме готови да публикуваме надлежно неговото мнение.
Коментари
Пенсионираха го, одавна.
Другия проблем на кмета е, че баща му го раздава много тежко. Където мине, все заплашва, все важен...!
Жалко, че хората гласуваха доверие на новия кмет, но той не го оправдава. Града е доста зле. Много мръсен и западнал. Кмета явно не може да се справя с тая работа... Само пи-ар акции по вестници и радиа. Снимки по фейсбук, не са достатъчни.
Много приказки се изприказваха, за водния цикъл и..., нищо! Явно кмета и общината са оплели нещо в процедурите или просто, толкова си могат.
Другото... Кмета, май се оказа по тънката част...! Много пикантни слухове се носят...! ;)