Сряда, 29-ти май 2024 г. | 15:22:49

Новини

Добрич е аут от крайморския европроект за жп коридор – от Силистра пътят кривва към Разград. Нито един от кандидатите за кмет не разбра

Карта на жп коридораКарта на жп коридораДобрич е изключен от европроекта за железопътен коридор, който трябва да тръгва от Балтийско море, да минава покрай Черно море и да стига до Егейско море, показва карта, публикувана на сайта на Министерски съвет. Картата е към информация от 10 октомври за визията на българското правителство за свързаност на железопътната и магистралната инфраструктура между България, Румъния и Гърция. Като разгледахме
картата, нарочно дадохме толеранс на кандидатите за кметове на Добрич от десетина дни, белким някой се усети и реагира. Нула реакция. Никой от състезаващите се за кметския стол не разбра, че е имало абсолютен шанс Добрич да стане част от
международен път, но възможността е проспана.
Та на 10 октомври т. г., в резиденция "Евксиноград" край Варна се проведе среща между българския премиер акад. Николай Денков и министър-председателите на Гърция Кириакос Мицотакис и на Румъния Йон-Марчел Чолаку. Като гости участваха
еврокомисарите Маргаритис Схинас и Адина-Йоана Вълян, както и министърът на енергетиката на Молдова Виктор Парликов. Тема на срещата беше развитието на транспортната, енергийната и дигиталната свързаност между трите държави. Освен
краткосрочната задача за пътищата за пренасяне на зърно от Украйна към Средиземно море и оттам към Африка, беше обсъдена и приветствана инициативата на Европейския съюз за нов железопътен коридор от Балтийско към Черно до Егейско море.
"Европейският съюз има средства за различни инфраструктурни проекти. Искрено бих се радвала да видя трите столици свързани с високоскоростна железопътна линия", казва еврокомисарят по транспорт Адина-Йоана Вълян според прессъобщението от МС. Инфото беше придружено и с две карти. Едната е за международен жп коридор Север – Юг, а другата за международен коридор магистрала Север – Юг. На картата за жп коридора е отбелязан проектът за нов железен път в България. На наша територия отсечката тръгва от Силистра, стрелва се директно към Разград, минава край Шумен, стига почти до Варна и оттам се насочва към Бургас. Добрич не просто е тотално изключен, но е и оставен с лъкатушещата жп връзка до Варна, по която влакът се движи с най-бавната скорост – между 15 и 95 км/ч. Факт – възможността градът ни да стане спирка от международен жп коридор е тотално проспана.
Ако трябва да сме точни, идеята Добрич да бъде включен в международна транспортна схема не фигурираше и в нито една от програмите на кандидатите за народни избраници тази пролет. Иначе всички говореха за евросредства. И в парламента влязоха депутати, за които е видно, че не лобират за града и региона. Сега кандидатите за кметове ни замерват ежедневно с клишета и всички забравят, че Добрич е създаден на кръстопът. Бил е част от търговския път Истанбул – Бургас – Варна – Добрич –
Силистра и оттам за Молдова и Украйна. Никой не помни, че след изграждането на жп гарата градът ни дръпва рязко нагоре и е предпочетен за областен вместо Балчик. Защото рецептата за живот в един град е проста – през него трябва да минава път. В момента всички пътища заобикалят Добрич. Което го обрича на бавна смърт.
Доброто в лошото е, че международният жп коридор е само проект. Но, за да бъде включен градът ни в международната транспортна схема, е нужен градоначалник с акъл и с топки! Има ли такъв?  

Карта на проекта за жп коридорКарта на проекта за жп коридор
Последни новини