Христовата смърт отваря пряк път между човека и Бога – път без земен посредник

По времето на Исус храмът е място, където се принасят животински жертви и се извършва поклонение според законите на Мойсей. Заради първородния грях обаче човекът е отделен от Бога. В храма е обособено специално помещение за Бога и тежка завеса спира пътя на грешните хора към тази Светая Светих. Само главният първосвещеник може да минава отвъд завесата и да контактува с Бога. Това става веднъж в годината, когато жрецът влиза в Божието присъствие и от името на целия Израел прави изкупление за греховете на народа.
А завесата, преграждаща пътя на хората към Бога, била огромна и дебела. Според описанието на Йосиф Флавий храмът на Соломон бил висок 30 лакти, но Ирод увеличил височината до 40 лакти. Драперията била направена от син, пурпурен и червен материал и фино усукан лен. Височината й била почти 20 метра, а дебелината – десетина сантиметра. "Толкова дебела, че коне, вързани за всеки един от нейните краища, не са могли да я разкъсат на две". Когато Исус извиква със силен глас и издъхва, става чудо – грамадната и много здрава завеса на храма се раздира сама на две от горе до долу. Историческият факт е описан подробно в Книгата на евреите. Спасителят предал дух около 21 часа. Време, в което се извършва вечерното жертвоприношение и един от свещениците трябва да се намира в Светото място и да кади. Събитието очевидно е било забелязано и от останалите свещеници в храма, които нямало как да не го разгласят.
Завесата е символ на Христовото тяло и представлява единствения път към Отеца, пише в Посланието на евреите. До смъртта на Исус по този път вървял само посредникът жрец, който, за да стигне до Бога, извършвал жертвоприношения с животни. Ритуалът обаче не могъл нито да изкупи, нито да заличи греха. А преградата в храма постоянно напомняла колко грешно е човечеството. Когато завесата, олицетворяваща Христовата плът, се саморазкъсва на две, грехът е изкупен. Вече не е нужен ръкотворен храм. "Благодарение на смъртта на Исус от този момент нататък достъпът до Божието светилище е свободен за всички вярващи", обяснява богословът Уилиям Макдоналд. Преградите са вдигнати, светът е преобразен. Идва нова и светла епоха, в която хората ще бъдат близко до Бог, а не далече от него.
Този нов световен ред отрича ролята на посредника и променя изцяло смисъла на свещеничеството. Защото в християнската цивилизация свещениците не са жреци, които извършват тайнства. Тяхната роля е друга – да бъдат духовни водачи, които да се грижат за човека. Религията пък не е просто церемония, а възможност лично да направиш свободен избор и без бариери да стигнеш до Божествените тайни.
Добавете коментар