Че като се юрнат туристите да търсят златни снопове по плочките на Добрич...
"Добрич – златен сноп от векове", казах днес на няколко приятели поотделно. "Какво?", попитаха всички, все едно се бяха наговорили. Ами това е новосъздаденият туристически слоган на града, обясних им аз и повторих фразата бавно и отчетливо. "Я стига! Това е някаква безсмислица!", беше в обобщен вид следващата една и съща реакция.
Приятелите, чиито първи впечатления за слогана описвам, са добричлии. И всички те биха искали родният им град да бъде свързван със запомняща се рекламна фраза. Признавам – и аз искам. Вероятно същите добри намерения е имало и журито, докато е търсило сред предложенията краткото и съдържателно изречение, характеризиращо града ни.
Според комисията, назначена от кмета да избере слоган, изразът "златен сноп от векове" обединявал поминък и история, а това били двата основни елемента, характерни за Добрич и Добруджа. Определението "златен" символизирало поминъка, златната реколта, богатството, което се добива. А словосъчетанието "от векове" било препратка към историята на града. Пак според журито съществителното сноп било събирателна дума, която обединявала всичко заедно.
Според историческите извори обаче поминъкът в Добрич през вековете е занаятчийството. Пътешествениците рисуват града ни като оживено търговско-занаятчийско средище, в което се прави вкусен хляб, а стопаните са много гостоприемни. Как прилагателното "златен" съобщава, че става дума за поминък, само комисията си знае.
Според тълковния речник пък значението на думата сноп е съвсем конкретно – "множество от вързани заедно стъбла на ожънати житни растения с класа, както и от дълги пръчки, дълги стъбла от други растения, клони". Защо журито е решило, че тази дума включва "всичко", също няма как да разберем. За съжаление, няма и как да го обясним на туриста, който би могъл да посети Добрич. Защото в неговото съзнание ще влезе само буквалният смисъл – златни снопове от векове. Ако въобще стигне до съзнанието му. Тъй като думата sheaf (сноп) е слабо употребявана в английския език. Отделно че не е ясно как със снопове ще се пришием към някоя от популярните български туристически дестинации. Както вече и малките деца знаят, туристите идват в страната ни, защото са чули или прочели, че у нас има древни златни съкровища (в буквален смисъл), има кисело мляко (в буквален смисъл), има розово масло ( в буквален смисъл), има и атрактивен фолклор и добра кухня (също в буквален смисъл). Комбинацията от тези буквални известности, заедно с морето и планините, представлява българският туристически продукт. "Открий и сподели!" (A Discovery to Share на англ.), е българският слоган. Състои се от два глагола, които подканват да разгледаш този национален туристически продукт.
Има ли Добрич туристически продукт, че да му търсим слоган, до този момент е пълна мъгла. Посещенията в РИМ Добрич са среднодневно по трима-четирима души, според информация от община Добрич. Колко точно от тях са чужди туристи, е въпрос на местно въображение. А, ако съдим по слогана, комисията, избрала сред 79 предложения точно тази рекламна фраза, също е подходила с голяма фантазия. Отсява израз, който съобщава на потенциалните туристи, че Добрич се състои от метафорични снопове от векове, без да посочва буквално какви. Съобщава за някакъв град с име Добрич, но не казва, че се намира в Добруджа. И най-важното – харесва някакъв набор от думи, от който не произтича никакво действие. Щото инак, като се юрнат едни туристи от цял свят, и като почнат да търсят сред начупените плочки за баня по центъра едни древни златни снопове...
За щастие, такава опасност засега няма. Дотук е ясно само, че тези, които са чули или прочели слогана, почват да питат "Какво?". Тъй като не искаме да вкарваме община Добрич в излишни разсъждения, които да отговорят на световното любопитство, предлагаме на кметството бързо да направи един туристически продукт в центъра под формата на някакъв сноп. Ако местната управа нещо се затруднява, публикуваме по-долу няколко илюстрации на снопове, които гарантирано провокират чуждестранния туристически интерес.
Приятелите, чиито първи впечатления за слогана описвам, са добричлии. И всички те биха искали родният им град да бъде свързван със запомняща се рекламна фраза. Признавам – и аз искам. Вероятно същите добри намерения е имало и журито, докато е търсило сред предложенията краткото и съдържателно изречение, характеризиращо града ни.
Според комисията, назначена от кмета да избере слоган, изразът "златен сноп от векове" обединявал поминък и история, а това били двата основни елемента, характерни за Добрич и Добруджа. Определението "златен" символизирало поминъка, златната реколта, богатството, което се добива. А словосъчетанието "от векове" било препратка към историята на града. Пак според журито съществителното сноп било събирателна дума, която обединявала всичко заедно.
Според историческите извори обаче поминъкът в Добрич през вековете е занаятчийството. Пътешествениците рисуват града ни като оживено търговско-занаятчийско средище, в което се прави вкусен хляб, а стопаните са много гостоприемни. Как прилагателното "златен" съобщава, че става дума за поминък, само комисията си знае.
Според тълковния речник пък значението на думата сноп е съвсем конкретно – "множество от вързани заедно стъбла на ожънати житни растения с класа, както и от дълги пръчки, дълги стъбла от други растения, клони". Защо журито е решило, че тази дума включва "всичко", също няма как да разберем. За съжаление, няма и как да го обясним на туриста, който би могъл да посети Добрич. Защото в неговото съзнание ще влезе само буквалният смисъл – златни снопове от векове. Ако въобще стигне до съзнанието му. Тъй като думата sheaf (сноп) е слабо употребявана в английския език. Отделно че не е ясно как със снопове ще се пришием към някоя от популярните български туристически дестинации. Както вече и малките деца знаят, туристите идват в страната ни, защото са чули или прочели, че у нас има древни златни съкровища (в буквален смисъл), има кисело мляко (в буквален смисъл), има розово масло ( в буквален смисъл), има и атрактивен фолклор и добра кухня (също в буквален смисъл). Комбинацията от тези буквални известности, заедно с морето и планините, представлява българският туристически продукт. "Открий и сподели!" (A Discovery to Share на англ.), е българският слоган. Състои се от два глагола, които подканват да разгледаш този национален туристически продукт.
Има ли Добрич туристически продукт, че да му търсим слоган, до този момент е пълна мъгла. Посещенията в РИМ Добрич са среднодневно по трима-четирима души, според информация от община Добрич. Колко точно от тях са чужди туристи, е въпрос на местно въображение. А, ако съдим по слогана, комисията, избрала сред 79 предложения точно тази рекламна фраза, също е подходила с голяма фантазия. Отсява израз, който съобщава на потенциалните туристи, че Добрич се състои от метафорични снопове от векове, без да посочва буквално какви. Съобщава за някакъв град с име Добрич, но не казва, че се намира в Добруджа. И най-важното – харесва някакъв набор от думи, от който не произтича никакво действие. Щото инак, като се юрнат едни туристи от цял свят, и като почнат да търсят сред начупените плочки за баня по центъра едни древни златни снопове...
За щастие, такава опасност засега няма. Дотук е ясно само, че тези, които са чули или прочели слогана, почват да питат "Какво?". Тъй като не искаме да вкарваме община Добрич в излишни разсъждения, които да отговорят на световното любопитство, предлагаме на кметството бързо да направи един туристически продукт в центъра под формата на някакъв сноп. Ако местната управа нещо се затруднява, публикуваме по-долу няколко илюстрации на снопове, които гарантирано провокират чуждестранния туристически интерес.
Добавете коментар