Забележник

Че като се юрнат туристите да търсят златни снопове по плочките на Добрич...

"Добрич – златен сноп от векове", казах днес на няколко приятели поотделно. "Какво?", попитаха всички, все едно се бяха наговорили. Ами това е новосъздаденият туристически слоган на града, обясних им аз и повторих фразата бавно и отчетливо. "Я стига! Това е някаква безсмислица!", беше в обобщен вид следващата една и съща реакция.
Приятелите, чиито  първи впечатления за слогана описвам, са добричлии. И всички те биха искали родният им град да бъде свързван със запомняща се рекламна фраза. Признавам – и аз искам. Вероятно същите добри намерения е имало и журито, докато е търсило сред предложенията краткото и съдържателно изречение, характеризиращо града ни.
Според комисията, назначена от кмета да избере слоган, изразът "златен сноп от векове" обединявал поминък и история, а това били двата основни елемента, характерни за Добрич и Добруджа. Определението "златен" символизирало поминъка, златната реколта, богатството, което се добива. А словосъчетанието "от векове" било  препратка към историята на града. Пак според журито съществителното сноп било събирателна дума, която обединявала всичко заедно.
Според историческите извори обаче поминъкът в Добрич през вековете е занаятчийството. Пътешествениците рисуват града ни като оживено търговско-занаятчийско средище, в което се прави вкусен хляб, а стопаните са много гостоприемни. Как прилагателното "златен" съобщава, че става дума за поминък, само комисията си знае.  
Според тълковния речник пък значението на думата сноп е съвсем конкретно – "множество от вързани заедно стъбла на ожънати житни растения с класа, както и от дълги пръчки, дълги стъбла от други растения, клони". Защо журито е решило, че тази дума включва "всичко", също няма как да разберем. За съжаление, няма и как да го обясним на туриста, който би могъл да посети Добрич. Защото в неговото съзнание ще влезе само буквалният смисъл – златни снопове от векове. Ако въобще стигне до съзнанието му. Тъй като Фонтан сноп в императорската резиденция в ПетергофФонтан сноп в императорската резиденция в Петергофдумата sheaf (сноп) е слабо употребявана в английския език. Отделно че не е ясно как със снопове ще се пришием към някоя от популярните български туристически дестинации. Както вече и малките деца знаят, туристите идват в страната ни, защото са чули или прочели, че у нас има древни златни съкровища (в буквален смисъл), има кисело мляко (в буквален смисъл), има розово масло ( в буквален смисъл), има и атрактивен фолклор и добра кухня (също в буквален смисъл). Комбинацията от тези буквални известности, заедно с морето и планините,  представлява българският туристически продукт. "Открий и сподели!" (A Discovery to Share на англ.), е българският слоган. Състои се от два глагола, които подканват да разгледаш този национален туристически продукт.
Има ли Добрич туристически продукт, че да му търсим слоган, до този момент е пълна мъгла. Посещенията в РИМ Добрич са среднодневно по трима-четирима души,  според информация от община Добрич. Колко точно от тях са чужди туристи, е въпрос на местно въображение. А, ако съдим по слогана, комисията, избрала сред 79 предложения точно тази рекламна фраза, също е подходила с голяма фантазия. Отсява израз, който съобщава на потенциалните туристи, че Добрич се състои от метафорични снопове от векове, без да посочва буквално какви. Съобщава за някакъв град с име Добрич, но не казва, че се намира в Добруджа. И най-важното – харесва някакъв набор от думи, от който не произтича никакво действие. Щото инак, като се юрнат едни туристи от цял свят, и като почнат да търсят сред начупените плочки за баня по центъра едни древни златни снопове...
За щастие, такава опасност засега няма. Дотук е ясно само, че тези, които са чули или прочели слогана, почват да питат "Какво?". Тъй като не искаме да вкарваме община Добрич в излишни разсъждения, които да отговорят на световното любопитство, предлагаме на кметството бързо да направи един туристически продукт в центъра под формата на някакъв сноп. Ако местната управа нещо се затруднява, публикуваме по-долу няколко илюстрации на снопове, които гарантирано провокират чуждестранния туристически интерес.
Мис Украйна позира до рокля от сноповеМис Украйна позира до рокля от сноповеСнопове от кабелиСнопове от кабелиПлакат на СССР от 1942 г.Плакат на СССР от 1942 г.