България през очите на чуждия турист* (Четвърта част)
В три поредни части прочетохте какво снимат у нас чуждите туристи и какви препятствия срещат, докато се опитват да стигнат до културните ни забележителности. Виж тук и тук. Разказахме за прохождащия у нас бизнес с каравани и обяснихме защо България е страната на парадоксите. Виж тук. Разходката с професионалния гид Диан Карагеоргиев продължава. Предстои да научите какъв е манталитетът на нашите монаси и как се държат техните събратя в съседните балкански държави. Припомняме, че всички снимки са правени от чужди туристи.
"Основните места, в които водим туристи, са църкви и манастири. В тях е концентриран разказът за България, покрай тия църкви и манастири минава цялата българска история и цялата ни народопсихология, в тях се разкрива връзката на комунизма със сегашната реалност. Но... църквите и манастирите са едни от най-болните ни обекти. Там нямаш право да дишаш дори. Имаш право само да мълчиш, да гледаш и да плащаш. Отвреме-навреме се появява един сърдит игумен, който започва да крещи. А ти се червиш и търсиш благовидно обяснение.
Ситуацията е следната – на входа туристите са предупредени, че не бива да правят снимки. Фотоапаратите обаче си им висят на вратовете по принцип, защото никога не се знае кога ще се впечатлят от нашенски сюжет. Хората са възпитани, дисциплинирани и тихи.
Дядо игумен обаче зорко бди на терасата и щом види фотоапарат, почва да гълчи: "Тук не се снима!"
Едно време шокиращи истории ставаха и на Роженския манастир.
Там имаше един игумен с един дълъг мерцедес. В повечето случаи обаче мерцедесът си стоеше, а дядото яздеше кон с един кобур на кръста. Беше толкова страшен, че туристите се дърпаха ужасено. Този монах слагаше и касички, които бяха задължителни. Ако не пуснем пари, ни пращаше една баба с два зъба. За щастие, въпросния игумен го махнаха.
Тези истории са вече минало, но сърдитите монаси си останаха като част от пейзажа. Е, има и изключения от правилото. В Рилския манастир проблеми могат да възникнат само, ако някоя от жените в групата е по къси панталонки. Обяснил съм предварително за изискванията, но тя е забравила. Там не нагрубяват, просто й дават някоя кърпа да се закрие. Като цяло обаче в манастирите положението е плачевно, защото са го обърнали на печалбарство.
Рилският манастир е едно от малкото места, в които влизаш свободно и плащаш вход само за музея. Там всеки мирянин може да отиде в църквата и да се помоли. И в Бачковския манастир беше така преди време.
Плащаше се вход само за магерницата, която е особено красива и е зографисана като църква. Игуменът обаче усети, че много хора влизат и не посещават магерницата и въведе вход и за манастира. Левче е, но се плаща. Българските монаси искат от всичко да печелят пари – от паркинги, от баничарници, от кръчми, от сувенири, а всъщност не предлагат нещо особено.
Напротив, все по-неподдържани са сградите и все по зле те посрещат като гост. Възприемат те като някакво крачещо портмоне, а ти забраняват всичко – не можеш да правиш снимки, не можеш да говориш високо,.. Посрещат те като враг, а пък искат да изкарат пари от тебе. За толкова години единствено в Рилския манастир ремонтираха музея според европейските стандарти. В останалите светини положението е все по-лошо.
Фреските вече не могат да се видят, защото са почернели и опушени от свещите. Почти няма реставрация. А монашеските обители отдавна не са бедни. Първото, което виждаш, като влезеш в лаврата е, че има сателитни чинии, рутери за интернет и всякакви следи от модерна техника.
Доскоро намирах някакво приемливо обяснение за грозното поведение на монасите. От няколко години обаче върви световна тенденция да не се посещава само една държава. В повечето случаи екскурзиите са в комбинация от поне две балкански страни. И тази тенденция на нас ни изигра много лоша шега. В комбинация с Румъния или с Македония, българските манастири просто бледнеят. Преди, когато си само в България, можеш да измислиш някакво оправдание със социалистическия режим, да речем. Това вече не е възможно, защото и в двете съседни държави е имало такъв режим.
Непрекъснато правя паралели с манастирите в Румъния, които са живи, пълни са с хора и всичко блести от чистота. Има женски манастири, в които десетки монахини говорят чужди езици. Абсолютно безплатно всяка една монахиня разказва за историята на лаврата на родния език на посетителя. И това е особено атрактивно. Първо, имаш пряк допир с туристите, после, тази монахиня си е направила труда да научи екскурзоводската беседа на чужд език, което е висш пилотаж. Никой не те блъска, не ти крещи, не ти забранява снимки, всичко е в цветя. Тези монахини лъскат, поддържат, няма сергии, никой не ти се мотае в краката, не те дърпа, не ти вика, не ти иска нищо да си купуваш. Вярно, всеки манастир има вход – някаква символична сума от 1-2 евро на човек, но го плащаш с удоволствие, защото знаеш, че има какво да покажеш, че има кой да ти разкаже. Чувстваш, че си в една историческа забележителност, в музей, който в същото време е действащ манастир.
В момента в Румъния има страшно много млади хора, които отиват в манастири, замонашват се и се грижат за светините. Във всяка обител там живеят поне 50-ина монаси или монахини, а у нас в повечето манастири живеят по един или двама монаси. Колко са монасите, какъв е статутът на манастира и кой го издържа, са въпроси, които туристите задават винаги. Принуден съм да обяснявам за недоброто име на църквата у нас, за скандалите и корупцията сред клириците, заради наследения от комунизма атеизъм..., въобще смуча си от пръстите. Но съм сигурен, че не разбират причините, защото няколко дни преди това сме били в Румъния. И там е имало комунизъм, но никога връзката с религията не е била прекъсвана. Румъния в момента е държавата в Европа с най-много строящи се църкви на глава от населението.
Доскоро намирах някакво приемливо обяснение за грозното поведение на монасите. От няколко години обаче върви световна тенденция да не се посещава само една държава. В повечето случаи екскурзиите са в комбинация от поне две балкански страни. И тази тенденция на нас ни изигра много лоша шега. В комбинация с Румъния или с Македония, българските манастири просто бледнеят. Преди, когато си само в България, можеш да измислиш някакво оправдание със социалистическия режим, да речем. Това вече не е възможно, защото и в двете съседни държави е имало такъв режим.
Непрекъснато правя паралели с манастирите в Румъния, които са живи, пълни са с хора и всичко блести от чистота. Има женски манастири, в които десетки монахини говорят чужди езици. Абсолютно безплатно всяка една монахиня разказва за историята на лаврата на родния език на посетителя. И това е особено атрактивно. Първо, имаш пряк допир с туристите, после, тази монахиня си е направила труда да научи екскурзоводската беседа на чужд език, което е висш пилотаж. Никой не те блъска, не ти крещи, не ти забранява снимки, всичко е в цветя. Тези монахини лъскат, поддържат, няма сергии, никой не ти се мотае в краката, не те дърпа, не ти вика, не ти иска нищо да си купуваш. Вярно, всеки манастир има вход – някаква символична сума от 1-2 евро на човек, но го плащаш с удоволствие, защото знаеш, че има какво да покажеш, че има кой да ти разкаже. Чувстваш, че си в една историческа забележителност, в музей, който в същото време е действащ манастир.
В момента в Румъния има страшно много млади хора, които отиват в манастири, замонашват се и се грижат за светините. Във всяка обител там живеят поне 50-ина монаси или монахини, а у нас в повечето манастири живеят по един или двама монаси. Колко са монасите, какъв е статутът на манастира и кой го издържа, са въпроси, които туристите задават винаги. Принуден съм да обяснявам за недоброто име на църквата у нас, за скандалите и корупцията сред клириците, заради наследения от комунизма атеизъм..., въобще смуча си от пръстите. Но съм сигурен, че не разбират причините, защото няколко дни преди това сме били в Румъния. И там е имало комунизъм, но никога връзката с религията не е била прекъсвана. Румъния в момента е държавата в Европа с най-много строящи се църкви на глава от населението.
Там храмовете се градят ударно, така, както тук се вдигат молове и хотели. Като пътуваме, често виждаме строеж - скеле на църква. Това е държавна политика, която не е променяна дори и по времето на Чаушеску. И няма отлив от вярата.
В интерес на истината и в Македония няма много монаси, но за разлика от нас, там всичко е доста добре поддържано. Македонците се гордеят със своите манастири и ги показват без да се плаща вход. Абсолютно навсякъде имаш право да снимаш, защото са се усетили, че тези снимки се публикуват в социалните мрежи и представляват реклама. При нас не само, че няма държавна политика за реклама на туризма, но дори не са ни уврели главите, че може и по друг, безплатен начин да се прави сполучлив пиар.
А манастирите са българските светини. Ние нямаме дворци като във Франция, нямаме замъци като в Германия, нямаме пирамиди като в Египет. Ние имаме църкви и манастири и там водим туристите."
Добавете коментар