Пресечки

Акумулаторите на СТАРТ вече се изнасят в цял свят

 Заводът обучава и новите си служители, за да отговарят на високите стандарти
През 1993 г СТАРТ печели златен медал на панаира в ПловдивПрез 1993 г СТАРТ печели златен медал на панаира в ПловдивСТАРТ е построен в далечната 1965-та година като експортен производител на акумулаторни батерии за автомобили. Половин век по-късно от някогашните цехове са напълно преобразени. Помещенията за производство са изградени наново, а обновеното  оборудване вътре отговаря на всички съвременни европейски изисквания.  
"Когато през 1992-ра започнах работа, сварих последните поръчки за батерии за жигули. Изнасяхме продукцията с вагони, ЖП линията още стои в двора", разказва Евгения Маринова. Тя е ръководител на конструктивно-технологичния отдел и работи  от 25 години в завода. Няколко месеца след постъпването й доставките за Русия били прекратени. Фирмата обаче реагира адекватно и веднага започва спешно да проучва други възможности за пазари и да усвоява производството на нови типове батерии. Предложените продукти се харесват, имало голямо търсене и СТАРТ се специализира в производството на почти цялата гама акумулатори за автомобилите в България.
Няколко години по-късно заводът търгува и с Украйна. "Тогава можехме да изнасяме без митнически ограничения и пред фирмата имаше огромни опашки от тирове", спомня си Пламен Петков, който ръководи цех "Формовка" и също работи от 25 години в СТАРТ. Скоро след това украинските власти променят политиката си към вносните стоки. Това повишава цената и темповете на производството намаляват. Годините на кризата не подминават и СТАРТ. Имало доста трудни периоди, но заводът никога не е спирал да произвежда, просто работел с намалени мощности.

Откакто Монбат са купили завода, непрекъснато се подготвят експедиции за чужбинаОткакто Монбат са купили завода, непрекъснато се подготвят експедиции за чужбинаПрез 2007 година СТАРТ АД става част от икономическата група Монбат* –  водещ европейски производител на оловно-кисели акумулаторни батерии с разнообразно приложение, която освен в Добрич има производство и в Монтана, рециклиращи  мощности в България, Румъния, Сърбия и скоро в Италия, а през юни тази година придоби две германски компании за литиево-йонни клетки и батерии с висока мощност.  От 10 години дружеството в Добрич е ориентирано към изработката на оловно-кисели стартерни батерии, предназначени за тежкотоварни автомобили, автобуси, пътно- строителна, селскостопанска, железопътна техника, както и батерии с циклично приложение. Над 95 процента от продукцията на СТАРТ е за износ.  В завода непрекъснато се подготвят експедиции за чужбина, а пред входа чакат  толкова много товарни автомобили, че трудно се намира място за паркиране.
"Когато дойдоха новите собственици имахме притеснения", разкрива Евгения Маринова. "Беше сравнително тежък период заради неизвестностите – влизаме в състава на една нова икономическа група, която не ни познава и която ние не познаваме", обяснява конструкторът. Постепенно притесненията изчезват. А от своя страна новите собственици правят големи инвестиции за модернизация на производството и за преустройство на сградата.
Досега нарушения в СТАРТ не са откривани, категорична е Топалова.Досега нарушения в СТАРТ не са откривани, категорична е Топалова.От 2007-ма до сега са напълно подменени всички въздухопречиствателни съоръжения
, разяснява Румяна Топалова, еколог и ръководител на лаборатория в завода. "Като всяко производство и при нас има много изисквания и регулярни проверки за прилагане на всички норми и европейски изисквания, както към работниците, така и към околната среда. Досега нарушения в СТАРТ не са констатирани, категорична е тя.
През 2007-ма година СТАРТ получава и комплексно разрешително, което задължава по време на производството да се спазват всички норми и европейски изисквания при работа с вредни емисии и природата да не се замърсява. Дълга и тежка процедура е получаването на този документ, подчертава екологът. Всяка година се прави мониторинг по всички компоненти. Веднъж годишно се мерят емисии на въздух, на всеки три месеца се прави анализ на отпадните води. Специално заради мониторинга на подземните води са изградени два сондажа – единият е на входа на завода, другият – на изхода. Извършено е хидрогеоложко проучване, а шумът се мери веднъж на две години. 
Както стриктно се следи за замърсяване на околната среда, така стриктно се проверява и здравето на работещите в СТАРТ. Всички служители подлежат на профилактични медицински прегледи два пъти в годината, казва пък Снежана Георгиева, която отговаря за здравето и безопасността в завода. Дружеството има и добри отношения със службата по трудова медицина. 
Снежана Георгиева показва маските със специални филтриСнежана Георгиева показва маските със специални филтриОгромната работа обаче е в превенцията, във взетите мерки да не се стигне до заболяване. Всеки от работниците има лични предпазни средства за дихателна защита, маски с филтри от най-висок клас, респиратор, специални ръкавици. Служителите  разполагат с по пет чифта работно облекло, което са длъжни да сменят всеки ден. Прането се осигурява от фирмата. Работниците  получават безплатна закуска, минерална вода, безалкохолна напитка – натурален сок от арония и ябълков пектин. Раздават им се специални миещи препарати за ръце, задължени са да се къпят всеки ден, веднага след приключване на работната смяна.
Всеки служител получава ваучер за храна на стойност 5 лева дневно. Предприятието осигурява и безплатна едноседмична почивка за служителите и семействата им, допълва картината Даниела Димитрова, експерт човешки ресурси. В завода  има и  вендинг автомати за кафе и сладолед, а в работните помещения са поставени кутии за предложения и жалби. "Много държим служителите ни да се сработят в екип, да са на високо ниво", разказва Димитрова и продължава: "Затова и фирмата поема средствата, необходими за преквалификация. Когато започнах работа служителите бяха 100." С идването на Монбат обаче работните места се увеличават с 50 процента и затова  акцентът е във формирането на фирмен дух и изграждането на добри професионални взаимоотношения.
 С това е свързан и съществуващият отскоро футболен отбор. "Идеята дойде спонтанно. В Монтана за трета година се организира футболен турнир и през 2017-та СТАРТ се  включи в него", обяснява Станислав Желязков, производствен мениджър на дружеството в Добрич. Инициативата се оказва успешна и на терена всеки вторник те изчистват някои от ежедневните производствени въпроси.
Станислав Желязков пътува всеки ден от ВарнаСтанислав Желязков пътува всеки ден от ВарнаСтанислав Желязков е инженер-химик. Завършил е ВХТИ в Бургас, живее във Варна и от 4 години пътува всеки ден до Добрич. "Около десетина души сме пътуващите. Транспортът го организира фирмата, ние нямаме никакви разходи", добавя  мениджърът. Пояснява, че инженерите в СТАРТ са от цялата страна. Имало хора от Варна, Русе, Шумен. Отскоро в дружеството работели и двама украинци. Защо служителите не са от Добрич ли? Ами защото в региона липсват така необходимите  специалисти – инженер-химици, конструктори...
Недостигът на квалифициран персонал всъщност е едно от големите предизвикателства пред СТАРТ в момента. Затова и компанията предлага стартови заплати, които са по-високи от средните, ангажира се с обучение в рамките на 6-те пробни месеца, предлага бонуси и придобивки.
"Постоянно търсим нови кадри, потвърждава изпълнителният директор на СТАРТ АД Жельо Желязков. "Млади специалисти се намират по-трудно, особено след закриването на редица техникуми. А пък ние продължаваме да растем и ще имаме нужда от още хора. Можем да търсим от цялата страна, а и извън нея, но ще се радваме да присъединим към екипа си местни хора, специалисти от Добрич и района". споделя Желязков. Той е от Враца, от май тази година живее във Варна и също пътува всеки ден до Добрич. Завършил е Техническия университет, специалист е по технология и управление на транспорта, както и стопанско управление.
Директорът Жельо Желязков припомня, че само за 2 год. са вложени над 7 млн. евроДиректорът Жельо Желязков припомня, че само за 2 год. са вложени над 7 млн. евро"Имам много положителни впечатления от колектива. Установих, че служителите са отговорни и добри професионалисти", споделя пред Бележник новият директор. Той държи особено много на екипа, защото намира съвместната работа като ключова съставка на всеки успех.
Месец-два след встъпването в длъжност, Желязков вече работи по проекти за разавитие и модернизация. Предстои да бъде обособен паркинг за товарни автомобили, за да се предотврати струпването на големи машини пред входа. Директорът припомня, че само през последните две години Монбат са вложили в завода над 7 млн. евро за повишаване на производствения капацитет, за ново складово стопанство, за пречиствателна станция и за инфраструктурни дейности.  
Освен в Европа, батериите се продават в Северна и в Южна Америка, в Азия. Компанията е предприела стратегически ход и в момента купува нови заводи в Европа и в Африка.
--------
* В България групата Монбат се състои от:
МОНБАТ АД – производство на стартерни оловно-кисели батерии и AGM батерии с разнообразно приложение;
СТАРТ АД – производство на оловно-кисели стартерни батерии за товарна, тежкотоварна автомобилна и пътно-строителна техника.
МОНБАТ РИСАЙКЛИНГ ЕАД – производство на олово и оловни сплави;
ОКТА ЛАЙТ АД – производство на светодиоди и светодиодно осветление.
В почивките работниците отмарят в естествена зелена средаВ почивките работниците отмарят в естествена зелена средаВърху основите на старите цехове са изградени нови...Върху основите на старите цехове са изградени нови...... оборудването е изцяло подменено.... оборудването е изцяло подменено.







Коментари  

0 #5 Галин 15-11-2017 23:57
Никога няма да си намерят при условие че на едни плащат по 700 евро на ден командировки и на хората си едва 800-900 със клизма други захапали част от колкалче взимат по 3500 лъжат и мажат и се подиграват със труда и здравето на хората затова няма да имат хора аз лично съм 55 тая година инжинери с агнета станали и най вече технически неграмотни!!!
Цитиране
0 #4 ivan petrov 28-09-2017 21:35
Samo za slujitelite transporta e platen.
Цитиране
+1 #3 Митко 28-09-2017 21:11
Забелязвам ,че им побеляват работниците,и то все млади хора заприличали на старци.
Цитиране
+3 #2 Боби 28-09-2017 06:20
Направи ми впечатление, че директора и мениждъра са с еднаква фамилия-Желязков. Може би е просто съвпадение ;)
Цитиране
0 #1 агромилионер 27-09-2017 21:38
Този проект е обречен.
Цитиране