Новини

Владиката Йоан заклейми богомилите, Дънов и всички еретици и духовни шарлатани

Варненският и Великопреславски митрополит Йоан написа специално обръщение, в което заклейми последователите на поп Богомил и на "съмнителни духовни учители като Петър Дънов и Вангелия Гущерова". Още в началото владиката обяснява, че причина за гнева му е предстоящият събор на богомилите, който ще се проведе между 8 и 10 април  край Велики Преслав.
Това е "поредното смущаващо християнската съвест събитие", пише митрополитът. Казва, че не иска да коментира "приноса" на една отдавна осъдена от Църквата и изучена от науката ерес". Съобщава обаче, че написал писмото, за да изрази своето  "християнско, и човешко огорчение и възмущение от факта, че приносите на моя народ, – който иначе с гордост обича да се определя като православен, – продължават да се свързват със съмнителни и откровено пагубни "духовни" учения, само едно от които е богомилското".
Владиката бил огорчен и от това, че "все повече хора сред нас са готови да прегърнат не само богомилската, но и която и да било друга екзотична "духовност", обръщайки гръб на здравото и спасително Христово учение".
Обезсърчен и разочарован бил и от "онези наши съвременници, които търсят своите духовни авторитети в лицето на съмнителни "учители" като поп Богомил, Петър Дънов и Вангелия Гущерова, забравяйки за всички онези колоси на духа, които същият този наш православен народ е дал на Църквата и на целия свят". Йоан изрежда и кои са  светите личности, които според него българите са загърбили: Светите братя Константин-Кирил и Методий, князът покръстител Борис І, Всебългарският покровител свети Йоан Рилски, Търновският патриарх свети Евтимий, свети Теодосий Търновски, свети Киприан и Григорий Цамблак. "Техните имена наистина украсяват българския род във вечността, за разлика от всички еретици и духовни шарлатани, които днес се радват на такъв голям успех и на такова щедро медийно внимание", възмущава се духовникът.  
Въпреки своите неприкрити изблици на негодувание, накрая митрополитът признава, че "силата на Христовото учение не е в агресията и не е в атрактивността, че Христос предоставя свобода на всеки и на всички – да следват или не спасителното Му учение."