Кметът Йордан Йорданов: Готвим нова общинска структура, но няма да има метла
– Ако кажа, че не е раздут, ще излъжа. Разбира се, че е раздут в една или в друга посока и е нормално ние да оптимизираме тази структура. Било то с малко съкращение на щатните бройки, било с оптимизация на разходите, които ще направим в посока заплати. И най-важното според мен е визията за една структура. Нормално е във всяка една организация, държавна, общинска, частна, различните управители да си имат различни виждания за управлението.
– Това означава, че преструктурирането ще доведе до нови отдели?
– Да, това означава. Разбира се, че естеството на работата ще бъде запазено, длъжностните характеристики ще бъдат прегледани, там където има нужда от корекция, ще бъде направена. Ще анализираме обстойно тези позиции, за които трябва да има висше образование.
– Да разбирам ли, че има среднисти, назначени на места за висшисти?
– Не, не мога да кажа това към момента. Просто, когато правим оптимизация на структурата, е нормално да направим оптимизация и на длъжностните характеристики. Идеята е всеки да си върши това, което му е вменено, а не, както се върши на много места у нас, един човек да отговаря за всичко. Този модел искаме да изкореним.
– По-малко или повече отдели предвиждате?
– Малко по-малко дирекции и отдели предвиждаме. Ако в една дирекция има два отдела, това означава контакт с всеки един началник на отдел, а после с директора на дирекцията. И информацията минава през трима души. Сега тази информация пак ще минава през трима човека, но ще искаме обобщено всичко от един човек. Смисълът е да създадем ред в йерархията и да има човек, който да носи тази отговорност и начин, по-който информацията да минава по каналния ред.
– Колко служители работят в общината и колко в общинските структури?
– О, това не мога да кажа конкретно. Има много общински предприятия, търговски структури. Служители на щат в общината са около 160, но отделно има служители извън щатното разписание, има хора на граждански договори. Като направим цялата структура, ще стане ясно колко щатни имаме, колко граждански договори, колко други и всичко това ще бъде обявено.
– Това преструктуриране може да бъде изтълкувано като метла, чистка.
– В никакъв случай. Не е нито метла, нито чистка. Ако исках това, още в самото начало щеше да бъде освободена половината структура. Няма никаква целенасоченост към хората, които работят в общата администрация или към квалифицираните кадри. Те трябва да бъдат спокойни и да си работят. Тук обаче ще направя уточнение – редно е ние да имаме визия за ръководните позиции, като директор на дирекция, да речем. Нормално е и ние да определяме екипа, с който да работим, защото тези хора дават отчети и носят отговорност.
– Пенсионерите. 9 души пенсионери от общината са получили предизвестие...
– Много ценя работата на хората в пенсионна възраст, но мисля, че е време да дадем път на следващото поколение. Още по време на кампанията го казахме. Затова сега започнахме поетапно връчване на предизвестия за пенсиониране.
– Тук въпросът всъщност е, колко дълго след като са навършили пенсионна възраст, са стояли на съответната длъжност. Иначе е нормално, като се навършат изискваните години, да се излезе в пенсия.
– Най-интересното е, че като дойдохме в общината ( кметският екип), имаше пенсионери, които знаеха, че ще бъдат пенсионирани. А това означава, че отдавна е трябвало да бъдат пенсионирани. Аз съм срещал хора, навършили съответните години в началото на 2015-та или още през 2014-та. Проблемът тук е, че ако пенсионираме всички наведнъж, ще изпаднем във вакуум. Няма да можем изведнъж да привлечем добри млади кадри, които да бъдат обучени. Затова ще почнем поетапно пенсиониране. Това е процес. Колкото по-бързо намерим подходящите хора и те започнат да се обучават, толкова по-бързо ще стане и смяната. Но е необходимо време старите да обучат младите. Не е лесно да станеш експерт.
– 111 били пенсионерите в общинските структури..
– Да 111 са общо пенсионерите във всички общински структури. Част от тях обаче са в ДКЦ-тата и са ценни квалифицирани кадри – кардиолози, рехабилитатори, пулмолози и други медицински специалисти, от които имаме нужда и не можем да се лишим от тях. Но има и пенсионери в по-свободни работни места, за които не се изисква голяма квалификация – озеленяване, устойчиви дейности.
– Днес е 13 януари. Вие сте кмет от 68 дни.
– Да. (Смее се) От тях 20 бяха почивни.
– Но все пак са някаква база за ориентация. Вече имате свое мнение за неотложните задачи, очертали се за решаване през 2016-та година.
– Неотложните задачи... (замисля се) Има разлика между това какво искаме и какво реално можем да постигнем. Моят анализ показва, че една голяма част от предизборните ни обещания могат да бъдат започнати през 2016-та – водният цикъл, обновяването на градските части, но с концентрация на усилията в кварталите. На бюрото си вече имам проект за видеонаблюдение, което предстои да започне. Предстои, защото се търси подходяща европрограма и евентуално трансгранично сътрудничество със съседна румънска община или НПО. Общинската полиция също е запланувана. Искаме да направим разчет, за да видим какъв бюджет е необходим и да преценим дали можем да започнем създаването й. В момента с моя екип работим доста над европейските проекти и търсим възможности за максимално реализиране, но със социално-икономически ефект.
– Първото ви обещание, след като спечелихте изборите, беше да направите одит на общината. Докъде стигнахте по темата?
– Започнахме вече, но нека да не се лъжем – размерите на начинанието са големи. Използват се външни одиторски услуги. Поетапно ще излиза информация. Поискал съм специален одит на градския парк, специален одит за общинските предприятия и за търговските дружества. Надявам се паралелно с това и Държавна финансова инспекция да ни помогне.
– Бившата общинска управа упорито отказваше години наред да назначи омбудсман, като изтъкваше финансови причини. Какво е вашето мнение? Има ли възможност община Добрич да осигури омбудсман?
– Стига да има желание за това. Като за начало не мисля, че сумата ще е много голяма. Аз лично съм оптимист, че в рамките на мандата това ще се случи. Днес разговарях с националния омбудсман Мая Манолова. Тя пое ангажимент да ни предостави правилата, по които се избира този местен посредник и граждански защитник.
Стигнахме до общото заключение, че ще поддържаме връзка, за да изградим една такава институция на местно ниво.
Коментари
Как ще обясните на населението на Добрич, провеждане на конкурси за служители в общината, като се знае предварително кои ще спечелят обявените. позиции? За да бъда конкретен ще дам пример: Обявения конкурс за длъжността сарши счетоводител за новата дирекция хуманитарни дейности ще бъде спечелен от лицето, което в момента е главен счетоводител на общински пазари. Въпросното лице няма необходимия образователен ценз ( лицето има само бакалавърска степен). За тази длъжност би следвало да се изисква магистър, като се обърне внимание, че лицето ще ръководи счетоводители, които имат образователна степен магистър.
Не на последно място е и назначаванетона служители в общинските структури на общината, които преди това са работи ли или продължават да работят в МБАЛ Добрич. Кой ли от заместник кметовете на общината е сивия кардинал в общината? Бих искал тези въпроси да стигнат до очите на господин Йорданов и да даде отговор на жителите на град Добрич.
Именно, и аз това искам, ама той да ги каже, от него да се чуе, а не от слухове и псевдожурналисти.