Артбележник

Леонардо да Винчи рисувал три пъти "Дамата с хермелина"

Френски учен откри, че прочутата картина на Леонардо да Винчи "Дамата с хермелина" има три версии. Досега се смяташе, че 500-годишната творба винаги е включвала животното. Инженер Паскал Кот установил, че художникът е нарисувал един портрет без хермелина и два с различни версии на кожата, съобщава Би Би Си.
"Дамата с хермелина" е портрет на Сесилия Галерани, млада жена в милански съд, която била любовница на Людовико Сфорца, херцог на Милано. Инженер Паскал Кот анализирал в продължение на три години картината, използвайки технология за отразяване на светлината.
Експерти по творчеството на Да Винчи определиха новото откритие като "вълнуващо" и заявиха, че то повдига нови въпроси за историята на творбата. Смята се, че картината е била нарисувана между 1489 и 1490. Херцогът Людовико Сфорца е основен покровител на Леонардо през 18-те си години в града и е бил наричан Белия хермелин.
Кот, който е съосновател на компанията Lumiere Technology в Париж, създал нова техника, наречена метод за разширяване на слоя (LAM). Ученият работи като прожектира поредици от интензивна светлина върху картината. След това камера измерва отразяването на светлината и от тези измервания Кот успява да анализира и реконструира това, което се случва между слоевете на боята.
След откритието възникнаха нови теории за известния портрет, включително предположението, че художникът е въвел хермелина в картината като символ на любовника на Сесилия Галерани, след което е подсилил присъствието на животното, за да поласкае покровителя си. Според друга теория Галерани помолила художника да добави животното в картината, така че миланският съд да разбере за връзката й с херцога.
"LAM техниката ни дава възможност да обелим картината като лук, премествайки повърхността, за да видим какво става вътре и зад отделните слоеве на боята. Открихме, че Леонардо винаги променя мнението си. Това е човек, който се колебае – той изтрива неща, добавя други, променя решението си отново и отново", разказва Кот.
Картината принадлежи на фондация "Чарториски" и обикновено е изложена в Националния музей в Краков, Полша. В момента тя е окачена в близкия дворец Вавел, докато тече ремонтът на музея. /Би Би Си/